Taragona - Mitt liv, mitt Allt

Alla inlägg under mars 2011

Av Ann-Sofie - 29 mars 2011 13:48

I lördags Var vi på Börjes, köpte pälsglans och lite borstar till Taragona och även en martingal.

Efter turen dit skrittade jag och Taragona runt travbanan, först blev hon rädd för ett Älgtorn som låg ner (hon fick gå förbi 3gånger) sen var det lugnt tills vi kom fram till ett par lastpallar då hon gör en helomvändning och ska hem. Men det var bara vända henne om igen och fortsätta framåt hon "smög" förbi. Resten av rundan var hon lugn och snäll.


Nu har det inte blivit någon ridning på ett par dagar då vädret inte vart så fint och tiden inte har funnits. Får se hur vädret är senare.. Kanske blir det en skrittrunda ikväll.



Av Ann-Sofie - 25 mars 2011 18:26

Idag var tredje gången jag red Taragona detta året. Hann rida innan det började snöa och regna. Solen lyste med sin frånvaro men ganska härligt väder att rida i iallafall.

Taragona var jätte snäll, men vi skrittade bara en lugn tur i skogen. Har även bytt bett på henne nu då hon inte trivdes med det andra. Nu har hon ett vanligt gummit- tränsbett. Det funkade mycket bättre!   


Imorgon ska jag försöka hinna rida ganska tidigt. Men då blir det nog att rida runt travbanan, gick runt travbanan innan idag med hunden och Casper för att se om snön och isen var borta. Och det var den! Bara väldigt lerigt och blött på vissa ställen. Men det går alldels säkert att rida där imorgon.


 


Av Ann-Sofie - 10 mars 2011 13:15

Taragona är född 1995, e: Eighty Eight Keys xx Ue: Robin Z

 

Jag träffade Taragona första gången i maj 2006, jag letade efter en ny häst som jag skulle ha till tävling. Hon stod i en box i ett hörn när jag såg henne första gången, det var kärlek vid första ögonkastet. Hjärtat hoppade några extra slag. Så fin, så vacker! Jag visste redan då att det var henne jag ville ha! Någon provridning blev det inte, hon hade ett föl som skulle bli ett år och hade inte blivit riden på ett par år. Några dagar senare var vi för att hämta henne, lyckan var stor! Väl framme där jag skulle ha henne så släppte vi in henne i hagen till de andra, vilken häst! Hennes steg! Hon var så vacker! Hon väckte mycket uppmärksamhet bland de andra i stallet och jag kände mig som ett litet barn på julafton, jag var så glad... så stolt! Hon var garanterat den finaste hästen jag någonsin haft!

 

Dagarna gick och jag pysslade om henne mycket, var ute och gick med henne och lärde känna henne... efter två månadet var det dags att prova att rida henne. Hon var stor! Jag var van min lilla b-ponny på 126cm. Men Taragona var nåt speciellt. Dagarna fortsatte och vi tog en tur då och då. Hennes steg, hon var så mjuk att rida och jag kunde inte mer än att älska henne! Jag visste att en dag ska vi tillsammans ut på tävlingbanorna.

 

Men lyckan var kort... Hon blev halt ganska snart efter jag börjat rida henne, allt bara gick emot mig. Min gamla ponny var sjuk och Taragona var halt. Hon blev inte bättre, det var bara att åka iväg till en klink och röntga hennes ben. Hon hade ingen pålagringar eller nåt, och de förstod inte hur en sån häst med såna grova ben bara kan "gå sönder". Röntgen visade som sagt ingenting. Böjprovet markerade hon väldigt tydligt! Det satt i höger fram knä, men någon orsak hittade veterinärena inte. Hon blev sprutade med kortison och blev hemskickad och skulle stå i boxvila sen sjukhage. Veckorna gick och hon blev bättre. Hoppet växte om att vi snart var tillbaka till ridningen.

 

Vi gick en horsmanshipkurs tillsammans, den fick oss att komma ännu närmare varandra. Började så småning om sätta igång henne försiktigt, sen började alla skador. Hältor, sårskador och kolik. Jag var så förtvivlad.

 

Veterinärer var och varannan dag för både det ena och det andra. Mediciner som antibiotika, smärtstillande och salvor blev en vardag för oss. Men vi kämpade tillsammans, även fast jag ibland bara ville ge upp så fanns det nåt inom mig som sa att jag inte skulle ge upp. Så jag fortsatte kämpa med henne, blev många tårar, mycket sorg men även en hel del glädje.

 

Åren har gått och vi har inte kommit så långt vi egentligen velat. Men vi är påväg tillbaka och vi ska nå våra mål tillsammans. Hoppet är det sista man ska ge upp..

 

 

  

Mars 2011

 

Av Ann-Sofie - 10 mars 2011 12:22

Hej!


Jag kommer senare när jag kommit igång med bloggen att berätta om min häst, vem hon är och om vårt första möte. Om våra motgångar och medgångar.   

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards